Formativní hodnocení
Hodnocení jako takové do školy bezesporu patří. Má dětem pomáhat dosahovat vzdělávacích cílů a rozvíjet jejich znalosti, dovednosti a kompetence. Každé hodnocení má být jasnou zpětnou vazbou pro dítě, pro rodiče i pro učitele.
Již od roku 2014 jdeme cestou formativního hodnocení, které se ukazuje jako nejkomplexnější. Využívání formativního hodnocení podporuje vzájemné vztahy, zlepšuje chuť k učení a má pozitivní vliv na chování žáků a atmosféru školy.
Jak to vypadá ve skutečnosti?
- sledujeme individuální rozvoj každého žáka a umožňujeme mu hledat cesty ke vzdělání a rozvoj,
- již od 1. třídy vedeme žáky k sebehodnocení. Na základě jednoduchých symbolů se učí zaznamenat svůj posun, popř. rozklíčovat potřebu, která by mu umožnila rozvinout se dál,
- úkoly zadáváme diferencovaně - tedy v různé obtížnosti s možností volby,
- používáme popisný jazyk, který upřesňuje, jakou měrou je kompetence žáka osvojena,
- poskytujeme žákům pravidelnou reflexi,
- pracujeme s chybou jako s možností pro další posun,
- podáváme žákům pomocnou ruku,
- uplatňujeme kvalitní didaktiku výuky s pestrou škálou metod a aktivit,
- pracujeme s různými formami vizuálního znázorněním pokroku jako jsou např. mapy pokroku,
- vytváříme bezpečné prostředí,
- s hodnocením pracujeme průběžně,
- každé pololetí vyhotovujeme vysvědčení, které obsahuje slovním hodnocení,
- rodiče pravidelně informuje, setkáváme se s nimi, pořádáme besedy a
v neposlední řadě vzájemně spolupracujeme.
Více zde Anketa mezi řediteli škol, 2022